nedjelja, 4. listopada 2015.

Sinoda: zašto opet o istom pitanju?

Mnogo se toga dogodilo posljednjih dana, a vezano uz biskupsku Sinodu koja je danas započela u Rimu. Prije svega, konačno smo dobili i koliko-toliko otvoren komentar nekog hrvatskog biskupa o Sinodi, na portalu Bitno.net, i to baš od mons. Škvorčevića, predstavnika HBK na Sinodi. Sam intervju neću analizirati, raduje me sama činjenica da je uopće nešto tako objavljeno, a čitatelji neka sami ocjenjuju biskupove riječi.
Vjerujem da su svi upoznati i sa skandalom oko izvjesnog svećenika koji je "izašao iz ormara" i drznuo se postaviti ultimatum Crkvi da promijeni nauk u skladu s njegovim neprirodnim i neurednim sklonostima. Promtno je uklonjen sa svih pozicija, a najavio je da sa svojim ljubavnikom ide živjeti u Barcelonu.
Istovremeno smo dobili i nekoliko šturih izvještaja o Papinim privatnim audijencijama u SAD-u, gdje se susreo s Kim Davis, matičarkom koja je završila u zatvoru jer je odbila potpisivati dokumente pri sklapanju istospolnog "braka". Na tu vijest liberali su poludjeli jer im se srušila iluzija o Franji. Ubrzo je iz Vatikana potvrđen sastanak, ali je i rečeno da to ne znači da ju Papa podržava. Napomenuto je kako je Papa susreo mnoge pojedince, ali da je jedinu privatnu audijenciju s njime u SAD-u imao njegov bivši učenik sa svojom obitelji. Odmah nakon toga uslijedila je i vijest kako je taj bivši učenik homoseksualac, a da je tijekom audijencije s njime bio i njegov partner. Naravno, Vatikan je morao i tu reagirati pa je opet rečeno kako taj susret ne znači i Papinu podršku istospolnim "brakovima". Danas, na otvorenju Sinode, Papa je ponovio nekoliko stvari o kojima već mjesecima govori. Ponovio je nauk Crkve o braku kao zajednici muškarca i žene koji su međusobno komplementarni, govorio je i o nerazrješivosti, ali je i pozvao na to da Crkva bude "uvijek otvorena, poljska bolnica" koja će liječiti sve koji k njoj dolaze te pozvao na otvorenu raspravu.

Na svom povratku s apostolskog putovanja u Kubu i SAD, papa Franjo je već po običaju održao presicu u avionu gdje je odgovarao na novinarska pitanja. Znamo da neke od dosadašnjih presica nisu bile najsretnije, barem u načinu na koju su sekularni mediji širili pojedine Papine komentare.
Ovog puta Papi je postavljeno nekoliko zanimljivih pitanja, i iako bi se o svakom od njih moglo pisati i analizirati, zadržat ću se na jednom. Papi je jedna novinarka postavila pitanja o mogućnosti ređenja žena za svećenice, na što je on odgovorio, kao i već nekoliko puta prije, kako je to pitanje zatvoreno jer je taj nauk Crkva već mnogo puta ponovila i utvrdila.

Kao logično se ovdje postavlja pitanje, zašto papa Franjo o ovom pitanju govori kako je ono već više puta zatvoreno i to definitivno, i ne poziva na "otvorenu raspravu", kao što to radi s pitanjem pričesti za katolike koji su stupili u građanski brak iako su već vjenčani u Crkvi, i stoga u stanju preljuba. Naime, Crkva je do sad u najmanje 4 prigode (samo u posljednjih 50 godina) jasno i glasno odredila kako su osobe u takvoj situaciji u objektivnom stanju teškog grijeha i stoga im mora biti zapriječeno primanje sakramenata:

1. Na 2. vatikanskom Koncilu
Melkitski nadbiskup iz Egipta, Elias Zoghby, tijekom četvrtog zasjedanja Koncila, 1965., predložio je da Crkva primijeni pravoslavnu praksu o toleriranju drugog braka u nekim posebnim slučajevima. Na zahtjev pape Pavla VI. sve uobičajene aktivnosti Koncila su zaustavljene dok se nije razriješilo to pitanje. Papa je zamolio švicarskog kardinala Journeta da napiše odgovor. Citirajući Mk 10:2 i 1 Kor 10-11, kardinal je zaključio kako je na to pitanje odgovorio sam Krist te da Crkva nikako nema mogućnosti mijenjati Božanski zakon.

2. 1970tih

Bez obzira na prethodni odgovor tijekom 1970ih pojavila se sva sila raznih prijedloga i publikacija o ovom pitanju, posebice u SAD-u i Njemačkoj. Godine 1972. objavljena je u SAD-u studija Katoličkog Teološkog Društva Amerike, u kojem je Crkva pozvana ne samo na to da razvedenim i ponovno civilno vjenčanim omogući pristup sakramentima, nego i da ponovno promisli i redefinira shvaćanje konzumacije i nerazrješivosti braka. Iste godine skupina istaknutih biskupa i teologa, među kojima i Joseph Ratzinger pozvala je na "opuštanje" discipline i prihvaćanje prakse pravoslavaca. Ratzinger je 1991. službeno povukao svoje stajalište o tom pitanju i kasnije mnogo puta ponovio svoju potporu važećim odredbama.
Na sve ovo, Crkva je odgovorila 1980., nakon Sinode o obitelji. U postsinodalnoj apostolskoj pobudnici Familiaris Consortio papa Ivan Pavao II. napisao je:
"Crkva potvrđuje svoju praksu, utemeljenu na Svetome Pismu, o ne primanju k Euharistijskoj Pričesti razvedenih i ponovno oženjenih osoba. Oni su u nemogućnosti zbog činjenice da je njihovo stanje objektivno suprotno zajednici ljubavi između Krista i Crkve koja je označena i ispunjena u Euharistiji. Osim toga, postoji i poseban pastoralni razlog: ako bi ti ljudi bili pripušteni Euharistiji, vjernike bi se dovelo u zabludu i pomutnju u vezi s Crkvenim naukom o nerazrješivosti braka." Familiaris Consortio, 84.
3. 1993.
Te godine trojica njemačkih biskupa, Oskar Saier, Walter Kasper i Karl Lehmann objavila su pismo o pastoralnoj brizi za razvedene i ponovno oženjene i pri tom izrazili da je ono što je Ivan Pavao II. napisao u gore spomenutoj pobudnici u potpunosti točno, ali neprimijenjivo u apsolutno svim pojedinačnim slučajevima. Otprilike istu tezu kardinal Kasper zastupa i danas.
Odgovor je uslijedio 1994. kada je Kongregacija za nauk vjere potvrdila da se Crkveno učenje "ne može mijenjati u teškim slučajevima". Iako se u tom napisu Kongregacije nije direktno spominjalo pismo trojice biskupa, bilo je očito da se odnosi na njih.

4. 1994. - 2005.
Napadi na ovo učenje nastavljali su se i dalje, uz nove publikacije u kojima je pozivano na promjenu učenja i discipline. Na Sinodi o Euharistiji 2005. temeljito se proučavalo ovaj problem, a u postsinodalnoj pobudnici Sacramentum Caritatis papa Benedikt XVI. praktički je prepisao gore citirani odlomak Ivana Pavla II.

Ovdje se vraćam na pitanje s početka: ako je toliko puta potvrđen Crkveni nauk o ovom pitanju, zašto opet "otvorena rasprava" o istome?
Čitateljima preporučam zanimljiv komentar na portalu Vjera i djela, u kojem se možda krije odgovor na ovo pitanje.

Za kraj, jedino što mogu je pozvati sve na molitvu. U iduća tri tjedna zasigurno će se mnogo toga događati, budimo budni, uporni u molitvi i svjedočenju za Istinu!

Nema komentara:

Objavi komentar

Ako komentirate anonimno, molim vas da stavite neko ime ili nadimak u potpis da bi se mogli razlikovati različiti korisnici.