subota, 24. listopada 2015.

Sinoda: Trijumf nedorečenosti

Večeras je objavljen završni dokument Sinode, za sada samo na talijanskom jeziku. Svi paragrafi su prošli dvotrećinskom većinom, a najsporniji paragraf o razvedenim i ponovno civilno vjenčanim osobama prošao je za samo jedan glas.

Prije početka Sinode većina komentatora i blogera pisala je o tri moguća ishoda, od kojih je jedan bio vjerojatniji od ostala dva.
Prvi mogući ishod bio je jasna potvrda Crkvenog nauka u svim pitanjima. Kako se i očekivalo, to nismo dobili.
Drugi mogući ishod bio je još manje vjerojatan, a to je jasni poziv za promjenom nauka. Čak i liberali predvođeni kard. Kapserom nisu htjeli promjenu nauka kao takvog, tj. na papiru je sve trebalo ostati kao i do sada, a i sam je Papa u nekoliko navrata rekao da se "nauk nije promijenio i neće promijeniti."
Treći ishod, najočekivaniji, onaj kojeg smo na kraju i dobili, bio je zadržavanje doktrine na papiru, ali unošenje pomutnje što bi u praksi dovelo do ignoriranja ili protivljenja nauku. To se postiglo potpuno nedorečenim tekstom u kojem se ne može lako iščitati "što je pjesnik htio reći". Tako u poduljem paragrafu 85. Relatia piše:
"85. (...) Stoga je dužnost svećenika pratiti zainteresirane stranke na putu razlikovanja sukladno nauku Crkve i uputama Biskupa. U tom procesu, bit će korisno napraviti ispit savjesti, kroz trenutke razmatranja i pokajanja. Ponovno vjenčani rastavljeni moraju se zapitati kako su se ponašali kad je njihova bračna zajednica ušla u krizu; je li bilo pokušaja pomirenja; kakva je situacija napuštenog partnera; koje su posljedice nove veze na ostatak obitelji i zajednicu vjernih; kakav primjer daju mladima koji se pripremaju za brak. Iskreno razmatranje može pojačati povjerenje u Božju milost koju se nikome ne može odbiti. Dodatno, ne može se poreći da se u nekim slučajevima "ubrojivost i odgovornost za neki čin mogu umanjiti ili poništiti neznanjem i nepažnjom" (KKC 1735) zbog raznih uvjeta. Posljedično, presuda objektivne situacije trebala bi voditi presudi "subjektivne ubrojivosti" (Papinsko vijeće za zakonodavne tekstove, Deklaracija, 24.6.2000., 2a). U određenoj situaciji, osobe pronalaze velike teškoće s ponašanjem na drugačiji način. Stoga, uz pridržavanje općeg pravila, potrebno je prepoznati da odgovornost prema specifikacijama ili odlukama nije jednaka u svakom slučaju. Pastoralna razboritost, uzimajući u obzir ispravno formiranu savjest osoba, treba uzeti u obzir takve slučajeve. Također posljedice učinjenih djela nisu nužno iste u svakom slučaju." (prijevod moj)
Koliko je ovaj paragraf nejasan govori i kako se po medijima razvlače potpuno suprotna tumačenja. Tako tradicionalni katolički blogeri pišu o nedorečenosti i problemima koji iz toga proizlaze [1], neki drugi pričaju da se "ništa nije promijenilo" i da je "potvrđen nauk", a Kasperov prijedlog odbijen [2]. Sekularni mediji uglavnom govore kako je Sinoda odlučila da će pojedini biskupi donositi pravila o pričesti za razvedene i ponovno vjenčane. [3, 4]
U citiranom paragrafu i dva dodatna paragrafa koja govore o istoj situaciji nigdje se izrijekom ne govori o pričesti i ispovijedi, nigdje nema poziva na obraćenje, ali nema ni jasnog protivljenja "dosadašnjem" nauku. Zato neki ispravno pišu o "trijumfu nedorečenosti", a poučeni sličnim primjerima iz nedavne prošlosti znamo da to ne vodi na dobro.
Na početku citiranog paragrafa u izostavljenom dijelu citira se broj 84. pobudnice Familiaris Consortio. Izgleda da je taj broj poprilično izokrenut i prilagođen da bi se dobila mogućnost "razmatranja pojedinih slučajeva" kako je opisano u nastavku. Ono što nedostaje je jasna potvrda nemogućnosti pristupanja sakramentima za osobe u takvoj situaciji, što je u FC više nego jasno, a ovdje se uopće ne spominje.

Ovaj dokument je ipak samo niz savjeta Papi, a on će, pretpostavlja se, u neko dogledno vrijeme napisati apostolsku pobudnicu u kojoj će, nadamo se, jasnije definirati Sinodske stavove.
No, kako je kardinal Napier rekao za prošlogodišnji sramotni Relatio post disceptationem, "šteta je već učinjena".

Sad je potez na Papi, a na nama je da i dalje molimo za njega i Crkvu.

Nema komentara:

Objavi komentar

Ako komentirate anonimno, molim vas da stavite neko ime ili nadimak u potpis da bi se mogli razlikovati različiti korisnici.